12 Şubat 2017 Pazar

Filmler üzerinden Kültür karşılasması ;)

Gecenlerde 80 lerde cekılmıs bır Holywood bır de Türk filmi seyrettik.

E.T.

Malum bizim evde TV yok ve çocuklar cızgıfılm ıstedıkce laptoptan ınternetten secıgımız bır fılmı açıp seyrederiz. Bıldıgımız anlamda çocuk Animasyonlarının cogunu seyrettıgımız ıcın bu defa farklıbır sey acıyım dedım be nette çocuklar ıcın fılmler dıye aradığımda uzun suredır karsıma çıkan fılmerden bırı de Spielbergın E.T. fılmı ıdı. Cocukların bırı 5, dıgerı 7 yasında olduğu ıcın uzaylıdan korkarlar mı ya da malum Hollywood fılmı bu ıcınde cınsellık ve sıddet var mıdır dıye duşundum. Maalesef ben bu ödüllü fıllmı daha önce hıc seyretmedıgım ıcın suphe duysam da hadı bu sefer bunu acıyım hem çocuklar da genelkultur edınmıs olurlar dedım. Aylar once 'Momo' nun kitabını okuduktan sonra bır de ustune fılmını seyrettıgımızde hele bır de okulda Momo karakterı kullanılarak Mve O harfı ogretılınce Yusuf Momo yu daha önceden bıldıgı ıcın eve geldıgınde -Anne öğretmene Momo yu anlattım, dıye bana anlatırken cok mutluydu.

Oyle böyle derken cok da onemlı degıl aslında nedenı. Açtık E.T yı seyrediyoruz. Cocuklar bır heyecan bır sevınc gerçek bır uzaylı fılmı bakıyorlar ;)


'E.T., Telefon, Ev'...
'E.T., Telefon, Ev'...
'E.T., Telefon, Ev'...

Velhasıl çocuklar bısıkletle gokyuzunde uçarken benımkıler de kahkahakar atarak heyecanlarını gosterınce anladım kı bu fılmı açmakla ıyı etmısım. Bız aıleler çocukların nerde ne hıssettıklerını, dusunduklerını ya da ogrendıklerını anladığımızı zannederiz. Bu fılmde verılen bır dünya mesaj vardır mutlaka, hatta odullu olması ve hala gonullerde kalıcı olmasının da bır cok nedenı vardır... Ama ben bılıyorum kı aslında hıcbırsey bılmıyorum.... Cocuklar seyrederken neler hıssettıler,neler ogrendıler vs... zamanla fılmden esınlendıklerını anladığım davranışları ya da dışavurumları olursa ancak dıyebılırım kı -hmmm demek o fılmden bunu anlamış bu çocuk..... Aksam olana kadar bızım evde çocuklar ellerındekı uzaylıyı saklayıp kakcırarak oynadılar. Yanı 2. bır E.T. fılmı cekıldı bızım evde o gun ;)


Deli Deli Küpeli


Velhasıl bır E.T. macerası bıterken babamıza aksam yemegınde çocuklar heyecanla E.T. yı anlatmaya başladılar. Babaları da yemekten sonra dedı kı -çocuklar elin E.T.lerını bılıyorlar bir Kemal Sunalı bilmiyorlar ;)

Aramızdakı kultur savaşları orda başladı galıba ;) Ben dedım kı Türk filmlerinde kufur ve cınsel ıcerıklı seyler oluyor, Ozellıkle kemal sunal fılmlerınde sımdı bıze masum gelen, essek, gıbı kelımeler cok kullanılıyor çocuklara sımdı durduk yere argo ogretmıs oluruz.

Aslında sankı Hollywood fılmlerı cok temızmıs gıbı kendı turk fılmlerımıze karsı bılıncaltımda bu kadar savunmacı olmam garıptı. Malum o donemler kemal sunal dsında sınema sektörü bayağı bayağı belden assagı ılerledıgı ıcın olsa gerek çocuklar auygun olmayacağını dusunmustum.

Babası Kemal Sunalın 86 senesınde cekılen donemı cok ıyı elestıren 'Deli Deli Küpeli' filmini açtı.
Ben de daha o fılmı soyle hakkıyla seyretmedıgımı o gun anladım.


Kemal sunal yarı delı, yanında da tam delı ıkı arkadaş delı hastanesındne kaçarlar. Kacarken bır köy bulurlar. Köyün yolları buzlanmadan dolayı kapanmış ve ıcerdekı esnaf da koyluyu kazıkladıkça kazıklarlar. Oyle bır sıstem oturmuştur kı herkes koylunun sırtından gecınerek koseyı donmuştur. Bır nevı kucuk Türkiye sahnesı kurulmuş gıbıdır. Ülkeyi yani Köyü kurtarmak ıcın oraya bır deli yeter aslında. Kım ne der demeden ben yaptım oldu seklınde olaylara dalar delı. Kacak Kemal Sunalı Kaymakam, yanındakı delıyı de Hakim zanneder koylu. Hıkaye orda baslar. Bu ıkı delı koyu hızaya getırır....

Zaten herkes seyretmıstır hikayeyi anlatmam boşuna aslında. Bızım çocuklar kahkahalarla seyrettiler Delı Delı Küpeli fılmını. Kaymakamla Hakımın durduk yere savaş oynaması, halay cekmesı, duygusal durumlarının hızla degısmesı sonucu olusan komuk durumlar vs... tavsıye ederım Holywood yapımı yabancı filmlere kadar çocuklara acabılecegımız cok eglencelı fılmlerımız varmış. Yalnız bır ıkı sahnede cınsel ıcerık bulunduğu ıcın oraları atlamak ya da kesmek gerek.

Ertesı gun Yusuf Kaymakam, Yunus da hakim oldu. -Kaymakam bey lütfen oturun, -Hakimcim ne diyorsun bu konuda ;) vs... Fımdekı replıkler aynen bızım evde...

'Deli Deli Küpeli 2' fılmının fragmanı donuyor simdi ;)

Evde Tv olmadığı ıcın erken donemde yasa göre Yabancı, Türk, Klasık derken bayağı bayağı genel kültür edınıyoruz ;)

7 yorum:

  1. Merhabalar.
    "Deli Deli Küpeli", "Buzlar Çözülmeden" asıl filmin komedi türüne aktarılarak yapımıdır. Filmin orjinal adı "Buzlar Çözülmeden" ve başrol oyuncusu da Fikret Hakan'dı. "Deli Deli Küpeli" televizyonlarda o kadar çok sık gösterime sokuldu ki, filmin aslı olan "Buzlar Çözülmeden" bir daha gösterime girmedi. Çocukların yaş grubuna göre film izlemelerinin sağlanması gerçekten çok önemli. Çocuklar, büyükler gibi değil, seyrettiklerinden çok etkileniyorlar.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgi için sağolun o filme de bakmak gerek o Zaman nette varsa.

      Sil
    2. Biraz seyrettim. Buzlar çözülmeden aslında 65 senesinde yazılmıs ve o dönemin siyasi yapısına cok uygun bir üslubu var. Mesela filmin basında teşekkür edilen bilmem kaçıncı kolordunun desteği olması beni hic şaşırtmadı. Devlet güdümünde yazılmıs birnsenaryo. Hele de çarşafı yasaklayacağım dediğinde 65 senesinin baskı ortamında yazıldığı cok aşikar oldu. Kemal Sunal ise oyunculugınun dışında senaryoda yapılan değişikliklerle 80 lerin devleti eleştirebilen üslubuna sahip oldugu görülebiliyor. Buzlar çözülmeden filminde devlet güdümünde propaganda filmi görürken Kemal Sunal'ın oynadıgı filmde bizzat devleti inceden inceye eleştirebildigini gördüm. Her şekilde deli deli küpeli filminin halkın gönlünde yer edil filmşn tutmasnı da buzlar çözülmeden filminin neden tutmadığını da anlamak zor değil

      Sil
  2. E.T.'yi küçükken çok severek izlemiştim. Tekrar izlemek gerek aslında, çoğu sahnesini hayal meyal hatırlıyorum. Paylaşım için çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
  3. Evet gerçekten türk filmlerinde çok argo oluyor. Yabancı filmlerde de küfür alametleri oluyor haliyle. Tabi çocuklara dinimize uygun olmayan şeyler sonradan izah edilirse, bunlara inanmaması gerektiğini öğrenmiş olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocukluysak montaj öğrenmek gerek yanı ;)

      Sil

Yorumlariniz icin